Joogasta liikkuvuutta ja mielenrauhaa

Raumanastangajooga.fi ei ole enää saatavilla täällä.


Jooga on rauhallinen liikuntamuoto, joka sopii kaiken ikäisille ja -kuntoisille. Tässä artikkelissa esittelemme yleisimpiä joogamuotoja. Kokeile eri lajeja, ja löydä oma suosikkisi.

Lihaskuntoa astangajoogasta

Astangajooga on fyysisesti melko vaativaa, ja se parantaa lihaskuntoa kokonaisvaltaisesti. Kuten muissakin joogan muodoissa, myös astangassa hengitystekniikalla on keskeinen rooli. Tämä laji sopii sinulle, jos kaipaat syvien lihasten tehotreeniä, ja haluat oppia dynaamisen hengitystekniikan salat. Astanga ei sovi raskaana oleville, joten jos olet raskaana, valitse kevyempi joogamuoto.

Hiki pintaan bikramjoogasta

Tämä joogamuoto tunnetaan myös hot joogana, sillä harjoitukset tehdään 38-asteisessa salissa. Tässä lämpötilassa sekä lihakset että nivelsiteet ja jänteet venyvät tehokkaasti mutta samalla turvallisesti. Hien pintaan nostattava bikram-tunti on rauhallinen, ja liikkeet ovat melko helppoja. Tämä joogamuoto sopii siis hyvin myös aloittelijoille.

Hathajooga kehon ja mielen hellimiseen

Hatha on joogamuodoista se, joka ihmisille tulee yleensä ensimmäisenä mieleen. Osa liikkeistä pyrkii venyttämään lihaksia, ja osa pyrkii rentouttamaan kehoa. Hathassa tarvitaan sekä koordinaatiota että lihasvoimaa, ja tavoitteena onkin rauhoittaa ja vahvistaa tasaisesti koko kehoa. Hatha sopii kaikille, mutta raskaana oleville suositellaan erityistä odottaville äideille muokattua joogatuntia.

Yinjoogasta apua selkäkipuun ja stressiin

Jos kärsit selkävaivoista ja stressistä, saattaa yinjooga olla sinulle sopiva joogamuoto. Tässä joogassa lihaksia ei pumpata eikä venytetä, vaan keskityään sidekudosten ja ligamenttien huoltoon. Vapautuva yin-energia auttaa rauhoittamaan kehoa ja mieltä. Jos etsit rankkaa joogamuotoa ja hikoilua, tämä joogamuoto ei välttämättä ole sinulle paras vaihtoehto.

Joogan ja pilateksen parhaat palat yogalateksessa

Yogalates on eräs uusimmista joogamuodoista, ja se yhdistää suosikkilajit joogan ja pilateksen. Yleensä yogalates-tunti on jaettu kahteen osaan, joista ensimmäisessä lämmitetään kehoa jooga-asanoilla, ja toisessa hyödynnetään pilates-liikkeitä. Tämä joogamuoto sopii sinulle, jos haluat napakoittaa korsettialuettasi ja ryhtiäsi. Jos taas kaipaat joogassa erityisesti hengellistä puolta, tämä ei välttämättä ole sinulle sopivin joogamuoto.

Tilaa uutiskirje:

Kuten minä Facebookissa: